Alles over elektrische fietsen


Aandrijf systemen

Er zijn grofweg 3 verschillende systemen op de markt voor de aandrijving van een E-Bike. De aandrijvingen kunnen worden onderverdeeld in voorwiel, achterwiel of trapas ondersteuning. Binnen ieder type zijn er uiteraard wel vele verschillende merken op de markt met ieder zijn eigen eigenschappen. Zie voor meer informatie per merk de sectie E-bike merken.

Voorwiel aandrijving
Veel merken kiezen voor een voorwiel aandrijving op de elektrische fiets. De voorwiel aandrijving heeft een aantal kenmerken:
- Kan gecombineerd worden met een gesloten kettingkast en een naafversnelling
- Relatief goede verdeling van het gewicht over de gehele fiets
- Stuurt iets zwaarder en iets minder sportief
- Is iets zwaarder om het stuur op te tillen
 

Achterwiel aandrijving
Ook zijn er veel merken die kiezen voor een achterwiel aandrijving op de elektrische fiets. De achterwiel aandrijving heeft een aantal kenmerken:
- Aandrijving voelt natuurlijk aan
- Aandrijving op de zelfde plaats als waar uw eigen pedaalkracht voor snelheid zorgt
- Meestal niet te combineren met een naaf versnellingssysteem
- Veel gewicht aan de achterzijde van de fiets
- Meestal gecombineerd met een derrailleur versnelling
- Een derrailleur versnelling rijdt lichter dan een naafversnelling maar vergt wel iets meer onderhoud


Midden aandrijving

Er zijn niet zo veel merken die kiezen voor de middenmotor. Dit komt omdat hiervoor een appart frame moet worden ontwikkeld en dit gevolgen zou kunnen hebben van de geomtrie in de fiets. Een midden aandrijving heeft een aantal kenmerken:

- Aandrijving op de trapas, op de zelfde plaats als de pedaalkracht
- Fiets is mooi in balans doordat de motor centraal in de fiets zit
- Laag zwaartepunt
- Meestal een iets langere wielbasis, wat zorgt voor een rustiger rijdende fiets
- Voelt het meest aan als een 'gewone' fiets